‫تیم ورک در حقیقت به همکاری دو نفر یا بیشتر به منظور دستیابی به نتایجی که هیچ یک به تنهایی قادر به دستیابی به آن نمی باشند، گفته میشود.

باید دانست که در عمل تفاوت هایی بین کار تیمی و کار گروهی وجود دارد.

تعــریف تیــم:

  • گروه کاري نسبتا پايداري که اعضاي آن هدفهاي مشترک داشته، به هم وابسته اند و به عنوان يک واحد کاري در برابر کل ستازمان پاسخگويند.
  •  تيم به تعداد کمی از افراد داراي مهارتهاي مکمل گفته می شود که مقصد واحدي دارند ، به اهداف عملکردي مشترک متعهدند ،رهيافت واحدي نسبت به مسایل دارند و نست به آن همگی پاسخگو می باشند.

تعـریف گــروه:

  • متشکل از افرادی است که رابطه متقابل با هم دارند و  برای رسیدن به هدفی مشترک گرد هم می آیند
  • گروه های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می برند و کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد.

شاخصه های کار گروهی:

  • وظایف مرتبط بهم
  • مسئولیت فردی
  • امکان ارائه کار بهتر با فهم و ارتباطات بهتر
  • اثربخشی به صورت فردی اندازه گیری میشود

شاخصه های کارتیمی:

  • هدف گذاری مشترک
  • رهبری مشترک
  • حل مشترک مشکلات
  • مسئولیت های مشترک
  • اثربخشی با خروجی ها و محصولات جمعی اندازه گیری میشود

و در آخر چرا تیم ورک (Teamwork)؟؟؟

  • ارتقای عملکرد
  • افزایش سود
  • کاهش خطاهای احتمالی
  • افزایش خلاقیت
  • استفاده بهینه از منابع انسانی
  • به اشتراک گذاشتن دانش در سازمان ها

چه زماني نياز به تيم داریم؟
در مشكلاتي كه كسي به تنهايي براي آن راه حلي نمي شناسد.

اصول کار تیمی جان ماکس ول

  • ساز و کار و انعطاف پذیرند
  • هم دست و هم داستانند
  • تعهدپذیرند
  • ارتباط برقرار می کنند
  • لایق و باکفایت هستند
  • قابل اعتماد هستند
  • انضباط دارند
  • مشتاقند
  • قصدی و هدفی دارند
  • احساس رسالت می کنند
  • آماده اند
  • در پی ارتقاء خویشند
  • از خود گذشته اند
  • مشکل گشایند
  • پی گیر و نستوه اند
  • یاران، تیم را بالا می کشند
  • با یاران تیم می جوشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *